گام به گام در مسیر شناخت بازی های رایانه ای

گام به گام در مسیر شناخت بازی های رایانه ای

 

اکثر تحقیقات صورت گرفته روی بازی های رایانه ای، بر روی ژانر بازی های اکشن بوده در حالیکه دیگر ژانرهای بازی نیز ممکن است جنبه های خاصی از عملکرد شناختی را نمایان سازند. برای مثال بازی STAR CRAFT  منجر به بهبود انعطاف پذیری شناختی یا حافظه کوتاه مدت می شود. همچنین بازی های پازل ۳D منجر به بهبود مشکلات و مهارت های استدلال فضایی می شوند.

در تحقیق صورت گرفته روی بازی Rise of nation در بزرگسالان مشخص گردید که این بازی موجب پیشرفت قابل توجهی در حافظه کاری، تغییر وظیفه، حافظه کوتاه مدت و چرخش ذهنی گردید.

البته بایذ به این نکته توجه داشت که همه اثرات بازی ها بر شناخت، مثبت نیست. بازی های ویدیویی برای سرگرمی و تجارت بهینه سازی شده اند نه برای fitness ذهنی. در واقع باید توجه داشت که بدون طراحی مناسب، گیمیفیکیشن می تواند عملکرد یادگیری را مختل کند. همچنین زمانی که نمرات و جوایز به این بازی ها اضافه شدند منجر به اختلال در یادگیری گردید.

با توجه به مقیاس گسترده بازی های رایانه ای بسیاری از بازی ها مورد بررسی قرار گرفتند، برای مثال مشخص شده است که برخی از بازی های ویدیویی ( از تتریس گرفته تا بازی های اکشن) بینایی را در افرادی که دچار تنبلی چشم بودند بهبود بخشید. این بازی های پرورشی مغز مهارت های خواندن را نیز تقویت می کنند.

از سویی دیگر بازی های ویدیویی اکشن در بهبود عملکرد در کارهایی که نیاز به افزایش مهارت های شناختی است مفید هستند. برای مثال جراحی لاپاراسکوپی نیاز به مهارت و چابکی شدید دست همچنین توانایی استفاده از تصاویر ۲D برای درست کردن تصاویر ۳D در دنیای واقعی و در مرحله بعد توانایی تصمیم گیری سریع دارد بر همین اساس بازی های ویدیویی اکشن موجب بهبود عملکرد جراحان تازه کار روی یک شبیه ساز لاپاراسکوپی گردید.

در تحقیقات مقطعی مشخص شد که تجربه تجربه بازی های ویدیویی اکشن در نتیجه جراحی و تعداد جراحی های انجام شده تاثیرات مثبتی را به دنبال داشت.

در کارهای دیگر مانند خلبانی نیز این گونه بازی ها مفید شناخته شده اند به خصوص در هدایت هواپیماهای بدون سرنشین منجر به افزایش توانایی های شناختی هدایت کننده گان هواپیما ها می شوند.